maandag 7 maart 2011

Wie doet er mee?


Terwijl de zuidelijke helft van ons land momenteel aan het carnavallen is, bereid ik me voor op de - voor mij - mooiste tijd van het jaar: de vastentijd. Woensdag is het aswoensdag. Dan ga ik naar de kerk om een askruisje te halen. Het luidt het begin in van de zeven en een halve week tot aan Pasen, waarin de gelovigen in een tijd van soberheid zich voorbereiden op het grootste christelijke feest: de verrijzenis van Jezus.

Ik neem mezelf, zoals ieder jaar weer, voor om in deze weken niet te snoepen, geen alcohol te drinken, geen nieuwe kleren te kopen, me te beperken in feestjes en borrels. In plaats daarvan probeer ik wat meer rust in mijn dagen in te bouwen. Ik heb een geestelijk boek uitgekozen dat ik de komende weken met aandacht zal gaan lezen. Ik besteed wat meer aandacht aan familie, ik denk wat meer aan degenen die het niet zo getroffen hebben in de wereld als ik.

Waarom ik het doe? Dat is eigenlijk niet uit te leggen zonder dat je het eens geprobeerd hebt. Het is een soort van grote schoonmaak. Het is leven in verwachting: het wordt lente! De wereld ontwaakt weer en in voorbereiding daarop trek ik me nog éven terug. Om het beter te kunnen zien, te kunnen voelen, er helemaal bij te zijn.

Wie vast er met me mee? Je hoeft niet gelovig, niet gek of wanhopig te zijn. Toch wil ik je vragen om de komende weken jezelf iets te ontzeggen. Het hoeft niets groots te zijn, het hoeft niet veel te zijn. Een vriend drinkt in de vastentijd geen koffie. Juist omdat hij het zo lekker vindt. Het is een vorm van jezelf iets kunnen ontzeggen, om er daarna weer extra van te kunnen genieten. Het is een manier om je bewust te worden van alle rijkdom om ons heen.

Dus: wie gaat de uitdaging met me aan? Laat hieronder je reactie achter. Dan kunnen we elkaar de komende weken op de hoogte houden  van hoe het gaat. Het is geen wedstrijd, het is geen dieet, er komt aan het eind geen cameraploeg langs met een grote cheque. Maar een beloning is er zeker. Dat eerste glaasje wijn na zeven weken is het lekkerste dat je ooit gedronken hebt!

10 opmerkingen:

  1. Goed initiatie, Suzanne!
    We ontmoetten elkaar afgelopen zaterdag. Vertelde je al dat ik een week te vroeg gestart was.
    Tot op heden bevalt het me prima. Ik drink alleen 's ochtends een kop koffie, geen alcohol, gebruik geen suiker(houdende producten). Het valt me op hoeveel beter ik slaap en hoeveel vroeger en tegelijk fitter ik wakker word. Wat ook opvalt is het gemak waarmee het me afgaat.
    Vind het ook leuk te lezen dat je deze periode niet alleen als een lichamelijke schoonmaak ziet, maar ook als een bewustwordingsperiode. Waar kijk ik naar? Wat lees ik? De geestelijke voeding dus. Dat vind ik er ook heel fijn aan.
    Hoe zit het dan met dat afzien? Lastig. Ik ga er eens over nadenken. Er ligt vast een uitdaging die door mij onder het spreekwoordelijke tapijt geveegd is...
    Fijne tijd gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi om te lezen dat er meer mensen vasten. Ik zal alcohol en zoetigheden laten staan en elke dag een moment van bezinning inlassen. Maar ik overweeg wel om de zondagen 'vrij' te zijn - daar ben ik nog niet helemaal over uit. Het lijkt me anders zó moeilijk om vol te houden, want ook andere jaren valt het me zwaar. Ik blijf de komende tijd langskomen hier om te lezen hoe het je afgaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ME/CVS en mag al jaren geen snoep en alcohol (plus de rest). Ik heb geen energie om kleding te gaan kopen of naar feestjes te gaan. Eén grote vastenperiode dus ;-).
    Ik hoop dat jullie er bij stil willen staan dat er heel veel mensen zijn die dit niet kunnen. En dat je je eigenlijk dus een beetje aanstelt als je het 'zo moeilijk vol te houden vindt' terwijl het maar om een paar weken gaat.
    Toch een goed initiatief, want de meeste mensen doen al helemaal geen moeite om door een sobere periode tot inzicht te komen. Succes allemaal!

    Lien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad, er zijn héél veel mensen die niet de luxe hebben om ervoor te kiezen of ze willen vasten of niet. Toch denk ik dat het goed is. Het is een goede manier om je van e.e.a. bewust te worden.
    Enne, op zondag 'vrij' zijn is volgens de traditie juist de bedoeling. Neem het er dus lekker van op zondag. Geniet!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. jazeker doe ik mee, al begint voor mij -protestant- de vastentijd pas aanstaande zondag, ha! Maar daarna: geen vlees, geen koffie, geen feestjes, bioscopen, koek of taart. Wel: boeken, vrienden, gebed - niet noodzakelijk in die volgorde. En op zondag een borrel. Een mooie tijd, dat is het.

    Sybrand van Dijk
    Sauwerd www.godinfragmenten.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja..., wat zal ik laten. Ik wil iets laten wat mijn leven ingeslopen is, zonder dat ik er bewust voor gekozen heb. Iets laten wat "voor het gemak" mijn leven binnen geslopen is. Iets laten waar ik moeite voor moet doen.

    Een half uur later... Ik ben eruit. Het is misschien iets banaals, maar ik zet voor 8 uur 's avonds de TV niet aan en ga na het avondeten niet meer aan de koekjes. Ik erger me aan dit gedrag van mezelf, omdat het puur gemakzucht is. Dit gedrag dient nergens toe, ik kijk niet bewust naar één of ander programma en die koekjes heb ik als voeding ook niet nodig. Een boek voor geestlijke voeding en rauwkost voor lichamelijk voeding zal me meer voldoening schenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik doe mee. Geen alcohol op doordeweekse dagen en op de zaterdagen. Ook geen koekjes en andere snaai. Minder tv en uitzendinggemist kijken. Verder lees ik het nieuwe boek van Tim Keller 'King's Cross' over het leven van Jezus n.a.v. het evangelie van Marcus. En komende zaterdag ga ik met een groepje naar de St.Adelbertabdij in Egmond voor een 'abdijdag'.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. vasten van muziek en film
    om te leren zien en horen

    leeg worden om misschien gevuld te kunnen worden
    blijvend
    wachtend

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik wou dat ik dit stukje eerder gezien had want dat had mij gesteund in de vastentijd. De komende krap twee weken dan nog maar; is toch zinnig om uit te spreken. Omdat ik ivm gezondheidsklachten net een vrij strenge ontgiftingskuur van vier maanden achter de rug had, heb ik me voor de veertigdagentijd niets met eten voorgenomen maar besloot mijn internettijd na het werken (dus thuis) te halveren. Lukt halfhalf, merk dat ik eraan verslingerd ben, nogal confronterend. Misschien was het ook letterlijk en figuurlijk te halfslachtig, dat halveren. Ik spreek bij dezen af: een uur per avond!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hay,
    zeer mooie website design !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen