vrijdag 25 maart 2011

Zware tijden



Vrijdagavond. Afgelopen week was het toetsweek op school. Als lerares Nederlands betekent dat dat je begraven bent onder een berg nakijkwerk. Stapels schrijfopdrachten, boekverslagen, werkboekjes, leestoetsen heb ik al weggewerkt de afgelopen dagen, maar het eind is nog lang niet in zicht.

Om de ellende te verzachten staat er meestal een zak drop/m&m's/chips of ander troostvoer naast me. Maar dat gaat nu even niet vanwege de vasten. Tijdens het nakijken (en eerlijk gezegd ook de rest van de dag) denk ik aan niets anders: ik wil zoet! Ik wil chocola!! Ik wil vette happen!!! En ik wil drank!!!! Alles in mij schreeuwt erom. Ik houd het redelijk vol, maar het gaat niet van harte.

Probleem is ook, dat ik nauwelijks tijd heb om me met de innerlijke, geestelijke kant van het vasten bezig te houden. Zonder voedsel in de vorm van opbeurende woorden uit een mooi boek, worden deze weken leeg en zwaar.

Het helpt ook niet bepaald dat er ineens zo'n beetje iedere dag een collega jarig is die uitdeelt op taart, koek, of ander lekkers. De kersenvlaai van woensdag kon ik niet weerstaan, terwijl ik normaal gesproken weinig geef om die chemische donkerrode derrie in een deegjasje.

Ik ploeter voort. Hoe vergaat het jullie?

3 opmerkingen:

  1. om je zoetbehoefte een beetje te temperen kun je een paar vijgen of dadels eten, verantwoord en valt voor mij onder vasten.

    succes,

    Paul van Dongen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze dagen valt me op me dat ik veel beter ben in lichamelijk afzien dan in geestelijk afzien. Op de racefiets ga ik door totdat het letterlijk zwart voor mijn ogen ziet. Met het haardhout klieven ga ik door totdat de steel van de kloofbijl in tweëen breekt. Heerlijk dat fysiek lijden. Dan voel ik dat ik leef.

    Maar 's avonds om tien uur de koekjes laten voor wat ze zijn en de chocolade in de verpakking laten zitten...pffff

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vijgen en dadels, wat een goeie tip! Ik ga meteen een kilootje of wat inslaan ;-)
    Overigens, ik merk ook dat ik me fitter voel dan anders. Al die suiker, daar word je alleen maar sloom van...

    BeantwoordenVerwijderen